80 lat historii polskiego żeglarstwa - odcinek 7

Zbyszek Klimczak
Kategoria: /

Koledzy! Czas na Damy!
Jak proroczo brzmiały słowa Joshuy Slocuma, gdy w 1898 r po skończeniu szczęśliwie swojej podróży powiedział: „Panie ze wszystkich zakładów naukowych chciałyby wiedzieć, w jaki sposób podróżowałem samotnie, co – pomyślałem - wróżyło w przyszłości pojawienie się szyprów rodzaju żeńskiego, do czego dojdzie na pewno, jeżeli my mężczyźni będziemy ciągle powtarzać, że dla kobiet nie ma miejsca na morzu” ( Joshua Slocum Samotny żeglarz. Warszawa 1958r.)

80 lat historii polskiego żeglarstwa - odcinek 6

Zbyszek Klimczak
Kategoria: /

Z lodów dalekiej północy i pływania „wzdłuż” wróćmy do rejsów „wokół”. Na polskich żeglarzy ciągle jeszcze czeka trasa okołoziemska przez trzy przylądki: Dobrej Nadziei, Leeuwin i Horn. Przez lata uważano, że trasa ta jest niemożliwa dla żeglarzy sportowych. Dopiero w 1942 r argentyński żeglarz Viti Dumas na keczu „Lehg II” pokonał tę trasę ( między czerwcem 1942 r a sierpniem 1943 r).

80 lat historii polskiego żeglarstwa - odcinek 5

Zbyszek Klimczak
Kategoria: /

W odcinku tym omówię w wielkim skrócie wyprawy do lodów dalekiej Północy, bo one dały początek i doprowadziły w ostatecznym efekcie do bodajże najsłynniejszej polskiej wyprawy w historii światowego żeglarstwa – Przejścia Północno-Zachodniego przez jacht „Gedania” i kapitana Dariusza Boguckiego. Ale o tym potem.

80 lat historii polskiego żeglarstwa - odcinek 4

Zbyszek Klimczak
Kategoria: /

W latach 60 i 70 - tych polskie żeglarstwo notuje wiele sukcesów. Szczegółowe ich omówienie znajdzie czytelnik w książce. Tutaj chcę raczej przypomnieć zmagania z oceanem, wiatrami i własną słabością żeglarzy, którzy przecierali nowe szlaki i nieśli polską banderę tak gdzie jeszcze nikt jej nie widział. Do omówienia staram się wybierać mniej więcej chronologicznie „kamienie milowe” w tej historii.

80 lat historii polskiego żeglarstwa - odcinek 3

Zbyszek Klimczak
Kategoria: /

Wyczyny polskich żeglarzy na szalupach
To nie brawura i szaleństwo wybierać się na szalupie przez ocean, ponieważ szalupy ratunkowe ze statków muszą mieć dużą dzielność morską, to szare i biedne życie zmuszało śmiałków do podejmowania takich wyzwań. Poświęćmy więc im trochę miejsca i czasu, bo warto.

80 lat historii polskiego żeglarstwa odcinek 1

Zbyszek Klimczak
Kategoria: /

Od redakcji: Okrągła rocznica 80 lat Polskich Żagli na morzach i oceanach, stała się okazją do publikacji cyklu artykułów o historii Naszego żeglarstwa. Pomysł wyszedł od nieocenionego Zbyszka Klimczaka (autora książki Adriatyckim Szlakiem), który zaproponował wspólną akcję portali żeglarskich. Gorąco zachęcamy do zapoznania się tekstem Zbyszka. Mamy również nadzieję, że obok artykułów o żeglarzach i wydarzeniach dużego formatu pojawią się również Wasze wspomnienia. Wspomnienia o początkach waszych klubów, ciekawe unikalne zdjęcia, anegdoty z rejsów mazurskich i bałtyckich, wspomnienia oddające klimaty żeglarskie z przed lat. Wszystko będziemy publikować w dziale Historia Żeglarstwa / Polskie Żagle. Piszcie i klikajcie więcej... oddajemy Wam głos.

Carterem na Bałtyk czyli uroki jesiennego żeglowania

Marcin

Od redakcji: Marcin przekazał nam wspomnienia z jesiennego rejsu po Bałtyku organizowanego przez Jacht.pl. Załoga wróciła cała i zdrowa a co najważniejsze zachwycona "morskimi klimatami". Marcin połknął bakcyla żeglarstwa morskiego, wspomnienia na gorąco przelał na papier... a raczej stronę www, relacja z rejsu i fajne zdjęcia klikajcie wiecej...

Plynac na BORA BORA - Polinezja Francuska

Stan Wisniewski
Kategoria: /

Od redakcji: zamieszczamy korespondencję Stana Wisniewskiego mieszkajacego na Bora Bora (Polinezja Francuska). Czy plynac na Bora Bora? odpowiedz wydaje sie oczywista szczegolnie w dlugie jesienne wieczory. Zapraszamy do zapoznania sie z korespondencja a nastepnie... spakujmy sie i ruszajmy z jacht.pl w cieple rejony mile sercu kazdego zeglarza.

SUDETAMI do Kłajpedy

Marek Popiel

Od redakcji: publikujemy relację kolegi Marka Popiela, wcześniej Marek podsyłał nam wspomnienia z rejsu do St.Petersburga na jachcie s/y Rzeszowiak oraz przygody z pokładu s/y Czartoryski. Tym razem barwna relacja z rejsu do Kłajpedy. Zapraszamy do lektury ! klikajcie więcej...

s/y Daru Szczecina - Przez Bałtyk do Europy

Jurek Silny

11 lipca, wchodząc w główki świnoujskiego falochronu „Dar Szczecina” zamknął pętlę swojego rejsu dookoła Bałtyku pokonując ponad 1500 mil. Ponieważ ostatnia relacja pochodziła z Helsinek opiszę Wam pokrótce nasze dalsze żeglowanie. Kolejnym portem była łotewska Liepaja gdzie dotarliśmy po dwóch dniach. Wkrótce po wyjściu z Helsinek opadła mgła i z przerwami trzymała aż do następnego dnia. Gdyby nie radar zainstalowany na Darze i dobra znajomość języka rosyjskiego nie uniknęlibyśmy sytuacji kolizyjnej z dwoma rosyjskimi statkami.

s/y Daru Szczecina - zdjęcia z rejsu

Jacht.pl

Od redakcji: Kpt. Marek Frycz przesłał obiecane zdjęcia z pokładu s/y Dar Szczecina. Rejs jest realizowany w ramach programu edukacyjnego "Przez Bałtyk do Europy". Szykujcie się do prawdziwych żeglarskich wypraw na pokładzie Daru Szczecina, naprawdę warto! klikajcie wiecej...

s/y Dar Szczecina - Przez Bałtyk do Europy

Marek Frycz

s/y Dar Szczecina wyruszył 24 czerwca w rejs w ramach programu edukacyjnego „Przez Bałtyk do Europy” Dzięki przekazywanym wieściom przez Kpt. Marka Frycza towarzyszymy młodej załodze w ich wyprawie. Przy okazji Marek przekazuje praktycznie wieści o odwiedzanych portach. Zaglądajcie na nasza stronę żeby sprawdzić co nowego na pokładzie Daru Szczecina. Poniżej relacje i zdjęcia przekazane przez Marka z pierwszych dni żeglugi.

Rekopis Odnaleziony na Rafie

Stan Wisniewski
Kategoria: /

Dzieki uprzejmosci Stana Wisniewskiego z Bora Bora publikujemy unikalne fragmenty wspomnien Jurka Radomskiego z rejsu s/y Czarny Diament dookoła swiata. S/y Czarny Diament to stalowy kecz, typu Rigel zbudowany w 1978 roku. Dlugosc 15,85m, szerokosc 4,35m, zanurzenie 2,70m, Powierzchnia zagli - zasadnicza 100 m2.

Czarny Diament w ciagu 24 letniej zeglugi przeplynal Pacyfik, 4 razy Ocean Indyjski (w tym 18 razy kanal Mozambicki) i 7 razy Ocean Atlantycki. Czarny Diament odwiedził 334 porty (niektore po kilkanascie razy) w 61 krajach swiata. W 1986 kapitan Jerzy Radomski został uchonorowany Nagrodą Specjalną Rejs Roku za inicjatywe, poswiecenie oraz wklad wlasnej pracy i srodkow w realizacje ambitnych celow zeglarskich a przedewszystkim zrealizowanie projektu budowy kecza Czarny Diament i poprowadzenie go w rejs wokolziemski w latach 1978-1985. Dziekujac jeszcze raz Stanowi za nadesłany materiał zapraszam do lektury, naprawdę warto ! Klikajcie wiecej...

Moja Wyspa Skarbów

Stan Wisniewski
Kategoria: /

Od redakcji: zamieszczamy nie publikowane nigdzie wspomnienia Stana Wisniewskiego mieszkajacego na Bora Bora (Polinezja Francuska). Takie rodzynki nie często się zdarzaja nawet na Jacht.pl, relacja dotarła do nas z drugiego konca swiata za posrednictwem internetu. Stan pisze "...mieszkam na malej wysepce i polaczenie telefoniczne leci przez radio i pozwala tylko na bardzo mala szybkosc (9.600 bauds maxi) na internecie. Pliki wieksze niz 30K nie sa dla mnie do odebrania...". Domyslam się ze nie musimy zachecac do zapoznania się z wspomnieniami Stana. Klikajcie wiecej...

s/y Czartoryski

Marek Popiel

Napisałem wspomnienie z trywialnego rejsu, tzw. "krajówki". Ciekawostką niech będzie fakt, że rejs odbył się w 1986 roku na jachcie, który po różnych, często dramatycznych przygodach nazywa się dzisiaj inaczej i zupełnie inaczej wygląda.

OSTAR-80 Historia jachtu RACZYŃSKI-II cześć 3 ostatnia

Władysław Bożek
Kategoria: /

Od redakcji: to już ostatnia, trzecia część wspomnień Władysława Bożka. Raczyński-II dociera do Plymouth. Przed startem do regat OSTAR-80 jacht przechodzi naprawy gwarancyjne, montowana jest elektronika i osprzęt. To okres gorączkowych przygotowań do startu, ale również spotkań żeglarzy z całego świata. Do startu na Nike II przygotowuje się sławny żeglarz Richard Konkolski. W trzeciej części znajdziecie również informacje o okolicznościach zatonięcia jachtu Raczyński II. Tekst jest uzupełniony zdjęciami w większości nie publikowanymi wcześniej w mediach żeglarskich.

OSTAR-80 Historia jachtu RACZYŃSKI-II cześć 2

Władysław Bożek
Kategoria: /

Od redakcji: kolejna druga już część obszernych wspomnień Władysława Bożka. Raczyński-II z 8-osobową załogą wyruszył do Plymouth. Były to pierwsze mile morskie jachtu, koniec problemów z biurokracją a zarazem okres intensywnych przygotowań jachtu do regat OSTAR-80. Trasa do Plymouth obfitowała w różne przygody min. wyjście na mieliznę w okolicach Cuxhaven, interwencję policji wodnej oraz kolejne osadzenie jachtu na mieliźnie... Zapraszamy do zapoznania się z kolejną częścią unikalnych wspomnień.

OSTAR-80 Historia jachtu RACZYŃSKI-II część 1

Władysław Bożek
Kategoria: /

Od redakcji: publikujemy pierwszą część wspomnień Władysława Bożka. Historia jachtu Raczyński – II, to opowieść o Czesławie Gogołkiewiczu doskonałym projektancie jachtów Raczyński II i Spaniel II, historia niezwykłej budowy nowoczesnego jachtu regatowego na zapadłej wsi w okolicach Sandomierza, to wreszcie przybliżenie "klimatów" minionej epoki. Tekst wzbogacają unikalne fotografie w większości nie publikowane w prasie żeglarskiej.