Monotyp regatowo-turystyczny LG-755

| |

LG-755 to doskonała konstrukcja Leszka Gonciarza. Jacht był prezentowany na Łódzkich targach BOATSHOW jesienią 2002 roku. LG-755 o nazwie RED RINHO wzbudzał powszechne zainteresowanie zwiedzających min. z powodu pokaźnej ilości pucharów wystawionych na burcie. Z cenniejszych nagród można wymienić "PUCHAR POLSKI" w cyklu regat "Puchar Polski Jachtów Kabinowych" w 2002 roku. Zapraszamy do zapoznania się z jachtem i oddajemy głos konstruktorowi LG-755. Koniecznie kliknijcie wiecej...

Jacht Lg-755 jest przeznaczony do żeglugi po morzu w rejonie przybrzeżnym oraz dużych jeziorach. Założeniem podstawowym był lekki, szybki, niezbyt drogi w budowie, łatwy w transporcie jacht o charakterze sportowo turystycznym. Stąd wymiary oraz chowana szybrowa płetwa balastowa zakończona bulbem. Idea monotypu ma zapewnić możliwość rozgrywania regat klasowych na porównywalnym sprzęcie bez wyścigów zbrojeń tak charakterystycznych dla klas np. Micro i 730.



Z założeń wynikły ograniczenia materiałowe i konstrukcyjne eliminujące użycie drogich materiałów takich jak włókno węglowe lub kevlar. Kadłub jachtu jest wykonany z krajowych materiałów jako monolit z przekładkowymi burtami, pokład całkowicie przekładkowy. Zabudowa wnętrza w celu obniżenia masy jest wykonana jako przekładkowa z częściowo monolitycznymi wkładkami szafek kambuzowych, które to wraz z grodziami w rejonie masztu i podwięzi wantowych stanowią główny element konstrukcyjny jachtu.

W związku z wprowadzonymi ograniczeniami materiałowymi maszt, bom oraz wysuwany genakerbom są alumniowe, takielunek stały z lin stalowych strunowych. Żagle też mają ograniczenie - muszą być uszyte z dacronu. Jedynie w olinowaniu ruchomym dopuszczono zastosowanie lin z kevlaru lub dynemy. LG-755 jako jacht regatowo - turystyczny zapewnia wygodny nocleg dla czteroosobowej załogi oraz możliwość przygotowania posiłku. Układ wnętrza jest tradycyjny i symetryczny. Ma to związek również z czystością konstrukcyjną jachtu. W części dziobowej zaprojektowano podwójną koję pod którą umieszczono chemiczne WC. W rejonie masztu i podwięzi masztowych na prawej i lewej burcie umieszczono szafki kambuzowe.



W centralnej części jachtu zaprojektowano mesę, wzdłuż burt kanapki przeznaczone wyłącznie do siedzenia, posiadają one ergonomiczną szerokość i wygodne oparcia o burtę, siedzi się jak w fotelu. W części rufowej zaprojektowano pod kokpitem dwie koje z odpowiednią wysokością siedzenia wykorzystując przestrzeń pod ławkami kokpitowymi. Maksymalna wysokość w kabinie wynosi 155 cm, co jak na tego typu jacht o charakterze regatowym jest wysokością satysfakcjonującą. Bryła nadbudówki oraz wielkość i kształt kokpitu zostały podporządkowane optymalnymi możliwościami trymowania żagli, ergonomii oraz bezpieczeństwu obsługi jachtu, co ma szczególne znaczenie nie tylko w żegludze sportowej, lecz także turystycznej.

W projektowaniu LG-755 wykorzystano najnowsze technologie komputerowe. Wszystkie prace projektowe wykonywano modelując w przestrzeni trójwymiarowej, co zapewniło całkowitą kontrolę nad wszystkimi parametrami jachtu. W odpowiedzi na zainteresowanie zaprojektowano również wersję LG-755 wyposażoną w uchylny miecz z przeznaczeniem na wody śródlądowe.





Aktualnie w różnych fazach budowy jest siedem egzemplarzy jachtu. Prototyp został opływany w sezonie 2000 i w pełni potwierdził wszystkie założenia projektowe również wygrywając regaty. W sezonie 2001 jacht pierwszy raz pływał po Jeziorach Mazurskich startując dwukrotnie w regatach, jednymi z nich były regaty o puchar „REJSU” w których wygrał klasę jachtów nie „całkiem turystycznych”. I właśnie w tych regatach startował jacht zbudowany jako turystyczno-regatowy z mieczem uchylnym, uproszczonym takielunkiem oraz częściowo mahoniową zabudową. Warto podkreślić, że w regatach był obsługiwany przez rodzinną załogę, obciążony turystycznym wyposażeniem oraz osobistymi rzeczami załogi, silnikiem, paliwem itp. Po prostu rodzinne sportowe pływanie. W całej idei klasy monotypowej jest zapisany sportowy styl spędzania wakacji, sportowej rywalizacji żeglarzy może nawet sportowy styl życia.





W mijającym sezonie bardzo dobrze wystartował w cyklu regat o Puchar Polski Jachtów Kabinowych jacht o nazwie „RED RINHO”. Wygrał kilka imprez w całym cyklu, w kilku zajmował czołowe pozycje. We wszystkich startach zajmował miejsce „na pudle”. W przekroju całego sezonu jest to najlepszy jacht w klasie regatowo-turystycznej „PPJK”. Start w tej klasie wymuszał zwiększenie masy jachtu do około 1300kg co było pewnym problemem gdyż wymagało dołożenia 350 kg balastu, czyli łącznie na jachcie było 600 kg balastu. Jacht pomimo wzrostu masy okazał się bezkonkurencyjny w klasie „R-T” i wygrał "PUCHAR POLSKI" w cyklu " PPJK".



Start w pucharze Polski w klasie ”R-T” był wymuszony gdyż niestety ze względu na zbyt małą ilość jachtów w klasie monotypowej nie mogliśmy rozegrać regat monotypowych. Aby regaty mogły być uznane przez PZŻ musi w nich startować co najmniej 5 jednostek. Aktualnie wszystko wskazuje, że stanie się to w przyszłym sezonie.

Dobre wyniki regatowe jachtu „RED-RINHO” spowodowały zainteresowanie środowiska regatowego tą klasą o czym świadczą liczne telefony i bogata korespondencja. Prototyp jachtu zbudowała firma "WIND YACHT" Grzegorza Banaszczyka znanego z osiągnięć jako budowniczy jachów sportowych. Aktualnie do uruchomienia produkcji LG 755 we współpracy z producentem prototypu, przygotowuje się firma " POLSTYR". Zespół ludzi, którzy włączyli się produkcję LG 755 gwarantuje wysoką jakość, jest wśród nich Stanisław Sawko jeden z najlepszych Polskich żeglarzy regatowych i czołowy żaglomistrz. Żagle jachtu RED-RINHO powstały w Jego firmie „OCEAN SAILS”. Zresztą Stanisław Sawko konsultował plan takielunku „LG-755” podczas powstawania projektu jachtu. Maszt oraz wszystkie nie standartowe okucia zostały wyprodukowane w firmie „MAST” Jurka Wasilewskiego co również gwarantuje wysoką jakość. Pozostałe elementy wyposażenia jachtu „LG-755” są wyprodukowane przez renomowane firmy Lewmar (stopery , kabestany) Ronstan, Barton, Spengler (drobny osprzęt pokładowy ), Liros (olinowanie ruchome).



Idea tworzenia nowej klasy monotypowej zyskała zainteresowanie żeglarzy gdyż wielu z nich chce się ścigać, poszukują możliwości realizacji tego celu i co nie jest bez znaczenia za mniejsze pieniądze, gdyż pływanie na monotypie jest po prostu tańsze a rywalizacja sportowa jest bardziej obiektywna.

Dane techniczne jachtu LG-755
Projektant: Leszek Gonciarz
długość całkowita 7,55 m
długość na linii wodnej 6,92 m
szerokość całkowita 2,49 m
szerokość na linii wodnej 1,82 m
zanurzenie kadłuba 0,30 m
zanurzenie całkowite 1,45 m
zanurzenie minimalne 0,45 m
ciężar jachtu 950 kg
wyporność do KLW 1,29 m3
powierzchnia żagli na wiatr ( fok 11m2 + grot 22 m2 ) 33 m2
powierzchnia żagli z wiatrem ( grot 22 m2 + genaker topowy 48 m2 ) 70 m2