12.02.2012 by Rober Krysztofiec

Uroczystości Wagner Sailing Rally 2012

Przemówienie kpt. Jerzego Knabe, komandora Wagner Sailing Rally 2012 na otwarciu ceremonii odsłonięcia Tablicy Pamiątkowej Władysława Wagnera Bellamy Cay, 21-go stycznia 2012 (wygłoszone w języku angielskim)

27 Maj 2003 by Joanna Dutkowska

"AUSSI RULES" można pomarzyć...

Pani Joanna Dutkowska z Towarzystwa kwalifikacyjnego Lloyd’s Register, nadzorującego budowę jachtów, szczególnie dużych jednostek przesłała nam informację o zakończeniu programu budowy pierwszego z serii luksusowych jachtów, przeznaczonych jednocześnie do prowadzenia prac badawczych.

14.04.2003 by Stan Wisniewski

Moja Wyspa Skarbów

Od redakcji: zamieszczamy nie publikowane nigdzie wspomnienia Stana Wisniewskiego mieszkajacego na Bora Bora (Polinezja Francuska).

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

BORA 838 BM / M

| |

Prezentujemy projekt, jacht BORA produkowany przez stocznię JAWA-YACHT. BORA to również chłodny, bardzo silny wiatr (145–215 km/h), wiejący głównie zimą u wybrzeży Adriatyku i Morza Czarnego. Mamy nadzieję, że częściej na żeglarskich szlakach przyjdzie wam spotkać BORĘ 838 niż zimne i silne wiatry.

BORA to jacht o klasycznych spokojnych liniach, dla zwolenników turystyki i komfortu. Prototyp jachtu był prezentowany na warszawskich targach "WIATR I WODA 2001", obecnie produkowane BORY mają dłuższy kadłub i dobudowaną platformę rufową z trzema stopniami. Aktualnie w stoczni JAWA-YACHT są produkowane dwie wersje jachtu. Jedna z nich to BORA 838 BM (balastowo - mieczowa), druga to BORA 838 M (mieczowa). Wszystkie różnice występujące między wersją mieczową a balastowo - mieczową wynikają z przeznaczenia do żeglugi i wyposażenia.

Wspólnymi zaletami tych jednostek są:
- Szerokość transportowalna 2,55m,
- Duża ilość drewna we wnętrzu,
- Wysokość stania (1,8m),
- Wygodna łazienka z umywalką, (prysznic i wc jako opcja),
- Bardzo dobre oświetlenie wnętrza światłem dziennym,

Liczne schowki i bakisty, które są w stanie pomieścić wystarczającą ilość bagażu i żywności dla kilkuosobowej załogi w czasie długiego rejsu,
- Całkowita obsługa "sznurków" w kokpicie,
- Bardzo dobra stateczność potwierdzona wynikami prób przechyłów.


BORA 838 BM ma długą historię. W poprzednim wcieleniu istniała jako Kormoran, znanego szkutnika i konstruktora A. Powalajewa. Jej przodkowie pływali po Bałtyku w latach siedemdziesiątych i warto dodać, że robią to po dziś dzień. Gdy "JAWA YACHT" nabyła formy Kormorana, a właściwie to co z nich zostało - już pod nazwą Mora, konkurencja rysowała kółka przed czołem. Rzeczywiście, nie był to jacht nowoczesny, ale posiadał cechy, których daremnie szukać w dziełach komputerowych algorytmów. Kormorana reanimowano dodając kilka modyfikacji i poprawek w liniach konstrukcyjnych. Na szerokie wody wypłynął w praktyce nowy jacht pod nazwą BORA 838 BM.
Pierwsze egzemplarze Bory miały trochę za mało powierzchni żagli, by wygrywać ze śródlądowymi chartami. Oznaczało to, że będą dwie wersje: plażowa (M) - dla tych, co chcą szybciej, i morska (BM) - dla tych, co chcą dalej.
Na pokładzie Bory możemy zainstalować wszystkie dostępne "patenty" i "gadżety" ułatwiające życie i żeglugę. Pojemność wnętrza jachtu pozwala na komfort i autonomię dla czteroosobowej załogi nawet w dłuższych rejsach, a w pływaniu dziennym sześć osób nie czyni tłoku. Jednocześnie BORA nadaje się do samotnej żeglugi, także z "zieloną" załogą. Wypada jeszcze dodać, że jacht nie przekracza skrajni w nawigacji śródlądowej po szosach Europy.


Jacht w wersji BM jest przeznaczony do pływania po morzu z ograniczeniem do III REJONU (zgodnie z obowiązującymi przepisami klasyfikacji i budowy jachtów morskich w POLSKIM REJESTRZE STATKÓW). To co wyróżnia ten jacht od typowych jachtów morskich, to długi (3/4 długości kadłuba) i niski kil (całkowite zanurzenie z podniesionym mieczem 0,55m). Daje to możliwość bezpiecznego wpływania do małych, płytkich zatoczek i nie komplikuje transportu drogowego. Falszkil jest monolitycznie połączony z kadłubem, a balast (700kg) w nim umieszczony jest zalaminowany. Całość stanowi znakomite usztywnienie dna.

BORA 838 M, wersja mieczowa BORY nie posiada falszkila, ma mniejszą ilość balastu (500kg), mniejsze zanurzenie (z podniesionym mieczem 0,35m). Jest to jacht typowo śródlądowy, przeznaczony do wypoczynkowego żeglowania i turystyki rodzinnej. Duży i zamknięty kokpit pozwala na bezpieczną żeglugę z dziećmi. Pomimo mniejszej ilości balastu w stosunku do wersji BM jacht jest nadal bardzo stabilny.


BORA 838 BM. Copyright: JAWA-YACHT

Dane techniczne
:
długość .................. 8,38 m
szerokość ............... 2,55 m
długość KLW ........... 7,32
szerokość KLW ........ 2,35 m
wys. w kabinie ......... 1,80 m
koje: dziobowa 2, rufowa 1
mesa 1+1 (rozkładana jako opcja)
zanurzenie .............. 0,55/1,50 m
zanurzenie (Bora M).. 0,35/1,50 m
grot ....................... 15 m2
fok ........................ 12 m2
genua .................... 21 m2
balast .................... 700 kg / (Bora M) 500 kg
wyporność .............. 2,7 t / (Bora M) 2,5 t
ciężar .................... ~2,5 t / (Bora M) ~2,1 t
silnik stacjonarny ..... 10 - 21KM
lub przyczepny ........ 6 - 10 KM
(w studzience lub na pawęży)

Producent: JAWA YACHT