12.02.2012 by Rober Krysztofiec

Uroczystości Wagner Sailing Rally 2012

Przemówienie kpt. Jerzego Knabe, komandora Wagner Sailing Rally 2012 na otwarciu ceremonii odsłonięcia Tablicy Pamiątkowej Władysława Wagnera Bellamy Cay, 21-go stycznia 2012 (wygłoszone w języku angielskim)

27 Maj 2003 by Joanna Dutkowska

"AUSSI RULES" można pomarzyć...

Pani Joanna Dutkowska z Towarzystwa kwalifikacyjnego Lloyd’s Register, nadzorującego budowę jachtów, szczególnie dużych jednostek przesłała nam informację o zakończeniu programu budowy pierwszego z serii luksusowych jachtów, przeznaczonych jednocześnie do prowadzenia prac badawczych.

14.04.2003 by Stan Wisniewski

Moja Wyspa Skarbów

Od redakcji: zamieszczamy nie publikowane nigdzie wspomnienia Stana Wisniewskiego mieszkajacego na Bora Bora (Polinezja Francuska).

previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow
Slider

Jacht "Piotr I" wraca do Petersburga

Jacht „Piotr I” po osiągnięciu wysuniętego najbardziej na północ punktu lądu, czyli Ziemi Franciszka Józefa, powraca do macierzystego portu w Petersburgu. Wraz z fińskim jachtem „Lena” uczestniczył w arktycznym etapie regat „Osiemdziesiąty równoleżnik”. Końcowym akordem wyścigu było zawinięcie „Piotra” do Murmańska.

Regaty żaglowców „Osiemdziesiąty równoleżnik” rozpoczęły się w nocy z 3 na 4 lipca w Petersburgu. Z początku osiem jachtów przepłynęło z północnej stolicy do Archangielska wewnętrznymi szlakami wodnymi. W stronę Arktyki wyruszyły już tylko dwa jachty przygotowane na taką wyprawę: „Piotr I” i „Lena”. W porównaniu do wielkich statków oceanicznych „Piotr I” może wydać się łupinką – jego długość wynosi niewiele ponad 18 metrów. Jednak nie przeszkodziło to załodze jachtu w dotarciu do Ziemi Franciszka Józefa i zakończeniu arktycznej wyprawy w Murmańsku, mówi członek załogi Siergiej Murzajew.

s/y Piotr I
  s/y Piotr I ( RIA Nowosti ).

- Najtrudniejsze były przeprawy przez duże zwały lodu, przez które przedzieraliśmy się powoli, odpychając lód aluminiowymi wiosłami. I przeprawy przez lodowe przesmyki we mgle. Takie trudności pojawiły się od razu podczas podejścia do Ziemi Franciszka Józefa. Długo czekaliśmy na spotkanie z lodowcami, długo się do niego przygotowaliśmy. I kiedy zobaczyliśmy ziemię, to zobaczyliśmy też lodowiec. W ciągu całych sześciu dni, podczas których znajdowaliśmy się na tym terytorium, poruszaliśmy się pomiędzy lodami. Pierwszy lodowiec zobaczyliśmy na wysokości siedemdziesiątego równoleżnika. W powrotnej drodze zaskoczył nas cyklon i staraliśmy się jak najszybciej od niego uciec. Dzięki prognozom pogody, które napływały każdego dnia, mogliśmy kontrolować sytuację i uniknąć najcięższych sztormów.

W zeszłym roku załoga jachtu „Piotr I” po raz pierwszy w historii żeglugi opłynęła dookoła świat arktyczny i z pomocą samej nawigacji, bez udziału lodołamacza, opłynęła Północny Ocean Lodowaty. W tym sezonie sportowcy znów skierowali się ku polarnym szerokościom geograficznym i nagrali wszystko, co tam zobaczyli na wideo. Po powrocie do Petersburga Siergiej Murzajew planuje zrobić film o przygodach żeglarzy w Arktyce.

- Nagraliśmy doskonałe sceny z morsami, z fokami. Kilka razy zetknęliśmy się z niedźwiedziem polarnym. Przypłynęły do nas „w gości” uchatki i wieloryby. Z wielorybami było trudno, bo były tak szybkie, że nie zawsze udawało nam się je nagrać. Interesujący był i sam ląd, piękne lodowce, które znalazły się w naszym polu widzenia, wyszły doskonałe nagrania.

Odbijając z Murmańska „Piotr I” obrał kurs na brzegi Skandynawii. Być może gdzieś tam, w norweskich fiordach, jacht spotka się z Władimirem Jefimowem z Murmańska, który wyruszył w samotny rejs dookoła świata. W lipcu, na zbudowanej własnoręcznie łódce „Anfisa”, wyruszył w ekstremalną podróż. W morzu Władimir zamierza spędzić najbliższych pięć lat i powrócić do Murmańska na 100-lecie miasta. A trasa „Piotra I” wiedzie dalej ku brzegom Europy, gdzie załoga zamierza przezimować. W ciepłych wodach będzie przygotowywać się do nowego sezonu. Do portu macierzystego w Petersburgu jacht powróci dopiero wiosną przyszłego roku, by stamtąd znów wyruszyć na podbój Arktyki.