Mazury/System ostrzegania dla żeglarzy

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie zaczął w poniedziałek odbiór techniczny systemu masztów, które mają ostrzegać mazurskich żeglarzy przed załamaniem pogody. System może się do końca nie sprawdzić, gdyż prognozy dla Mazur nie są dokładne - uważają ratownicy.

Zbudowany za 5 mln zł system ostrzegania żeglarzy przez nagłym załamaniem się pogody na mazurskich jeziorach składa się z 17 wysokich masztów, które stanęły wzdłuż całego Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich.


Na szczycie każdej z wysokich na 25 metrów konstrukcji zawieszone są lampy, które emitują widoczne w każdej pogodzie w promieniu 8 km żółte światło - przy dobrych prognozach meteo lampy będą pulsować 40 razy na minutę, a w razie zbliżającego się niebezpieczeństwa częstotliwość wzrośnie do 90 błysków na minutę. Zarządca systemu będzie zwiększał częstotliwość błysków na podstawie informacji uzyskanych od Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej.

System ostrzegania dobrze ocenia szef mazurskiego WOPR Zbigniew Kurowicki. Uważa on jednak, że może się nie sprawdzić. "Rzecz leży u podstaw, czyli w prognozach pogody. System ten ma być włączany, gdy są niepomyślne prognozy dla Mazur. A w tej chwili nie ma dokładnych prognoz dla Mazur, bo w tym regionie nie ma radaru pogodowego, który pozwala na precyzyjne ich stawianie. Najbliższe takie radary są w Legionowie i Gdańsku; nie pokrywają swym zasięgiem Mazur" - powiedział Kurowicki. Jego zdaniem, gdy maszty będą włączane, a burza nie nadejdzie, żeglarze przestaną zwracać uwagę na sygnały świetlne.

Obawy Kurowickiego podziela także Dariusz Bogacz. "Mnóstwo razy rozmawialiśmy o tym radarze pogodowym, ale jego ustawienie jest wyłącznie w kwestii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. My nie możemy realizować zadań, które do nas nie należą" - powiedział Bogacz i dodał, że RZGW również obawia się, że kosztowny system może nie spełnić swojej roli właśnie z powodu niedokładnych prognoz dla Wielkich Jezior Mazurskich.

Prace nad projektem automatycznego systemu powiadamiania żeglarzy o niebezpiecznych zjawiskach meteo rozpoczęto po tzw. białym szkwale nad mazurskimi jeziorami, który przed trzema laty spowodował śmierć 12 osób. Gwałtowna burza i wiatr wiejący z prędkością 130 km/godz. wywołały wówczas trzymetrowe fale, które zatapiały jachty i żaglówki. Blisko 70 osób wyłowili z wody ratownicy.

Miejsca, w których znajdują się maszty - ( Współrzędne geograficzne )
     
1. Jezioro Mamry, Skłodowo - ( 21 43 26.55”  54 09 23.39 ) 

2. Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo - ( 21 43 10.08   54”11 51.84 )

3. Jezioro Święcajty, Ogonki  - ( 21 48 24.05”  54 10 58.94 )

4. Jezioro Ryńskie, miasto Ryn - ( 21 31 51.83”  53 55 49.75 )

5. Jezioro Roś, Łupki - ( 21 51 34.70”  53 39 08.10 )

6. Jezioro Mikołajskie, Mikołajki - ( 21 37 13.90”  53 45 53.60 )

7. Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) - ( 21 47 54.18”  54 00 20.61 )

8. Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur - ( 21 43 55.36”  54 02 10.61 )

9. Jezioro Mamry, Wysoki Róg - ( 21 40 34.14”  54 06 07.55 )

10. Jezioro Jagodne - ( 21 43 35.43”  53 56 01.33 ) 

11. Jezioro Boczne, Bogaczewo - ( 21 45 00.05”  53 57 48.69 )

12. Jezioro Łuknajno - ( 21 40 41.04”  53 47 09.92 )

13. Jezioro Śniardwy, Nowe Guty - ( 21 49 11.56”  53 45 49.40 )

14. Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg - ( 21 41 45.05”  53 43 06.51 )

15. Jezioro Bełdany, Kamień - ( 21 33 42.63”  53 43 21.04 )

16. Jezioro Seksty, Kanał Jegliński - ( 21 46 52.56”  53 41 17.70 )

17. Jezioro Tałty, Kanał Tałcki - ( 21 32 33.66”  53 51 50.70 )

 

Kategoria: /